Πέμπτη, 24 Φεβρουαρίου 2011

ΤΟ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΒΑΖΕΙ ΦΩΤΙΕΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δυνατό πονοκέφαλο προκαλεί σε κυβέρνηση, τράπεζες και επιχειρήσεις το ράλι που έχει σημειώσει η τιμή του πετρελαίου και οι φόβοι ότι η ραγδαία άνοδος του «μαύρου χρυσού» δεν αποτελεί απλά, ένα συγκυριακό φαινόμενο που οφείλεται στις τρέχουσες εξελίξεις σε Βόρεια Αφρική και Μέση Ανατολή. 


Χθες η τιμή του πετρελαίου Βrent ξεπέρασε ενδοσυνεδριακά τα 110 δολάρια ανά βαρέλι, ενώ το light crude oil (συμβόλαια Απριλίου) κίνηθηκε και πάλι άνω του "ψυχολογικού" ορίου των 100 δολαρίων/βαρέλι.

Σύμφωνα με πολλούς αναλυτές, η άνοδος της τιμής του πετρελαίου κατά περίπου 25% το τελευταίο τρίμηνο δεν οφείλεται μόνο στις πολιτικές αναταραχές που έχουν εκδηλωθεί κατά μήκος του ισλαμικού τόξου, αλλά και στις προβλέψεις για ανοδική πορεία της παγκόσμιας οικονομίας μέσα στη διετία 2011-2012. Στην Ελλάδα τώρα, μόνο προβλήματα προκαλεί η συγκεκριμένη εξέλιξη.Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες για παράδειγμα, ήδη πλήττονται από τη βαθειά οικονομική ύφεση, πράγμα που φαίνεται από τις μεγάλες ζημιές που σημείωσαν πέρυσι όλες οι εισηγμένες του κλάδου, αλλά και από τις αυξήσεις κεφαλαίου τις οποίες ολοκλήρωσαν, ή δρομολογούν, τέσσερις εξ’ αυτών (Attica Group, ANEK, ΝΕΛ, ΣΑΟΣ). 

Σε ζημίες επίσης υποχρεώθηκαν πέρυσι και όλες οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων φυσικά και των ελληνικών Olympic Air και aegean Ενδεικτικό επίσης παράδειγμα της κρίσης είναι οι αγωνιώδεις προσπάθειες της κυπριακής κυβέρνησης να διασώσει τις Κυπριακές Αερογραμμές.

Οι δύο αυτοί κλάδοι τώρα, καλούνται τώρα να «φορτωθούν» και το αυξημένο κόστος των καυσίμων, ενώ είναι αμφίβολο ότι θα μπορέσουν να το μετακυλήσουν πλήρως στουςκαταναλωτές τους, σε μια «πολύ δύσκολη χρονιά» όπως χαρακτηρίζει το 2011 η διοίκηση της ΑΝΕΚ. Σύμφωνα με τη διοίκηση του εισηγμένου Ομίλου οι παράγοντες που χαρακτήρισαν την προηγούμενη χρονιά (οικονομική ύφεση, όξυνση ανταγωνισμού, κ.λπ.) θα συνεχίζουν να επηρεάζουν την αγορά ιδίως στα δρομολόγια εσωτερικού, δεδομένου ότι η κρίση αναμένεται να εκδηλωθεί εντονότερα στη χώρα μας.

Το γεγονός ότι τα πρατήρια βενζίνης συμμετείχαν στη χθεσινή γενική απεργία δείχνει τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος (πτώση ζήτησης, μαζικά «λουκέτα»), κατάσταση που φυσικά έχει επηρεάσει και τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών (οι εισηγμένες και οι θυγατρικές των εισηγμένων, όπως REVOIL, ΕΛΙΝΟΪΛ, Shell, Cyclon, Avin, κ.α. δηλώνουν ευτυχείς γιατί οι πωλήσεις τους έπεσαν πέρυσι με μονοψήφιο ποσοστό).

Κάποιες από τις μικρότερες εμπορικές εταιρείες του κλάδου των πετρελαιοειδών αναμένεται να αποχωρήσουν από την αγορά λόγω σοβαρών οικονομικών προβλημάτων, αλλά και λόγω πτωτικής ζήτησης. Πέρυσι, η πτώση της ζήτησης διαμορφώθηκε σε διψήφιο ποσοστό, ενώ με σημαντική μείωση εκτιμάται ότι ξεκίνησε και το πρώτο φετινό δίμηνο (έχει συντελέσει και ο σχετικά ήπιος φετινός χειμώνας).

Η εκτίναξη της τιμής του πετρελαίου σε συνδυασμό με την πτωτική οικονομικήδραστηριότητα αναμένεται να οδηγήσουν σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα την ζήτησης για τους επόμενους μήνες, ενώ από το προσεχές φθινόπωρο οι εταιρείες θα κληθούν να διαχειριστούν και την επικείμενη εξίσωση του φόρου μεταξύ πετρελαίου κίνησης και πετρελαίου θέρμανσης, με αποτέλεσμα να αυξηθεί δραστικά η τιμή του τελευταίου… Μόνη ευχάριστη είδηση αποτελεί η προσδοκία για ανοδική τουριστική κίνηση κατά τη φετινή χρονιά, η οποία θα περιορίσει την κάμψη της ζήτησης στις τουριστικές περιοχές.

Κάτω λοιπόν από αυτές τις συνθήκες, μια άνοδος της τιμής του πετρελαίου όχι μόνο θα επιδράσει περιοριστικά στις μετακινήσεις, αλλά θα απαιτήσει από τις εταιρείες πετρελαιοειδών σαφώςπερισσότερα κεφάλαια κίνησης, άρα και σαφώς μεγαλύτερη έκθεση στον τραπεζικό δανεισμό, σε μια περίοδο μάλιστα όπου τα επιτόκια χορηγήσεων «τραβούν την ανηφόρα» (εφ’ όσον φυσικά δίδονται δάνεια…
απο το euro2day

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου