Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2013

ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΕΝΟΣ ΠΙΝΑΚΑ




Ποια έργα τέχνης κοσμούν τα γραφεία των αρχηγών
ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΑΡΓΥΡΟΥ
Η πρόσφατη τηλεοπτική συνέντευξη του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά από το Μέγαρο Μαξίμου κάτω από τον πίνακα του Θεόδωρου  Βρυζάκη «Η Ελλάς ευγνωμονούσα» αποκάλυψε πολλές και ενδιαφέρουσες ιστορίες για τις επιλογές των έργων τέχνης  όσο και τις διαφορετικές αντιλήψεις στην  αισθητική του εκάστοτε πρωθυπουργού.

Ο συγκεκριμένος πίνακας ολοκληρώθηκε το 1858 και θεωρείται το πρώτο έργο ζωγραφικής της μετα- επαναστατικής Ελλάδας. Πρόκειται για ένα πίνακα που εκφράζει μία αλληγορία όπου η Ελευθερία και η Παναγία ταυτίζονται με τους οπλαρχηγούς του Αγώνα (Καραισκάκη και Μιαούλη) να προσκυνούν. Σύμφωνα με τους ειδικούς «η δραματουργία της πολυπρόσωπης σύνθεσης κατάγεται από τη μεταβυζαντινή ζωγραφική. Η Παναγία έχει απλωμένο τον μανδύα της κάτω από τον οποίο βρίσκουν προστασία οι πιστοί. Εδώ τη θέση της παίρνει η αλληγορία της Ελλάδας, μια αρχαιοπρεπώς ενδεδυμένη και στεφανωμένη νέα γυναίκα που μόλις έχει αποτινάξει τις αλυσίδες από τα πόδια της. Η ιστορική υπόμνηση είναι σαφής».

ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΟΥ ΠΙΝΑΚΑ
Το συγκεκριμένο έργο  ήταν επιλογή του  Κώστα Καραμανλή το 2006 και έτσι μέσω δανεισμού ( όπως συμβαίνει για όλα τα δημόσια κτίρια) βρέθηκε στο πρωθυπουργικό γραφείο από την Εθνική Πινακοθήκη. Παρέμεινε στο Μέγαρο Μαξίμου για τρία χρόνια αλλά με την έλευση του νέου πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου κρίθηκε ότι το γραφείο χρειαζόταν κάτι πιο μοντέρνο αισθητικά από τον πίνακα του Θεόδωρου Βρυσάκη.
 Επελέγη τότε  ένα άλλο έργο ζωγραφικής για να  τοποθετηθεί  στο γραφείο του κ. Παπανδρέου. Ηταν ο  πίνακας με τίτλο «Δελφοί» από τη σειρά ατέρμονα πεδία  του Ελληνοαμερικανού καλλιτέχνη Θεόδωρου Στάμου έντονης κυανής απόχρωσης με ένα σκίσιμο.  Τότε η επιλογή Παπανδρέου είχε δεχθεί σφοδρή κριτική κυρίως στο internet καθώς κάποιοι μίλησαν για τηλεοπτικό φόντο  και αμφισβητούμενες διακοσμητικές παρεμβάσεις. Η απομάκρυνση του πίνακα έγινε αντιληπτή τον Οκτώβριο του 2010 στις φωτογραφίες από συνέντευξη του Γ. Παπανδρέου.
Ωστόσο ο νέος πίνακας  ήταν αρκούντως εντυπωσιακός και διάσημοι επισκέπτες στάθηκαν  μπροστά του για να τον θαυμάσουν. Αρχικά ο πρώην πρωθυπουργός της Δανίας και νυν Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ κ. Ράσμουνσεν, εντυπωσιάστηκε και ρώτησε σχετικά με το μήνυμα του καλλιτέχνη. Ο κ. Παπανδρέου είχε  εξηγήσει τότε με λεπτομέρειες και ενθουσιασμό  τις εντυπώσεις του για την καλλιτεχνική δημιουργία σχετικά με το Αιγαίο και ένα νησάκι που είχαν αποτελέσει την έμπνευση για τη δημιουργία.
Ακόμη μεγαλύτερη εντύπωση είχε κάνει όμως στην πρώην υπουργό εξωτερικών των ΗΠΑ Χίλαρυ Κλίντον κατά την επίσκεψη της τον Ιούλιο του 2011. Τότε μπροστά στις κάμερες η σύζυγος του πρώην προέδρου είχε αφήσει ένα επιφώνημα θαυμασμού  λέγοντας χαρακτηριστικά πως είναι ένας καταπληκτικός πίνακας. Η απάντηση του κ .Παπανδρέου ήταν  πως το  έργο του Ελληνα καλλιτέχνη αφορά το Αιγαίο και μέσα σε μεγάλο ενθουσιασμό διευκρίνισε πως ήθελε κάτι πιο μοντέρνο καθώς  πάντα είχαν παλιούς πίνακες.. Η συζήτηση έκλεισε με την κ. Κλίντον να παρατηρεί εξίσου ενθουσιασμένη « είναι τέλειος».       
 Τον Ιούνιο του 2012 ο νέος κάτοχος του γραφείου Αντώνης Σαμαράς ανάμεσα στις πρώτες κατευθύνσεις που έδωσε για την διακόσμηση του πρωθυπουργικού γραφείου ήταν η επιστροφή του πίνακα στο Μέγαρο Μαξίμου από την Εθνική Πινακοθήκη  κάτι το οποίο κατέστη εφικτό να γίνει τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου. Τώρα για πρώτη φορά φάνηκε το έργο τέχνης και στην  τηλεόραση καθώς αυτή ήταν η πρώτη τηλεοπτική εμφάνιση του πρωθυπουργού μετά τις εκλογές.
Επίσης στο γραφείο του Πρωθυπουργού βρίσκεται η «Ελιά» της Χρύσας Βέργη, δημιουργία του 2008 πίνακας που απεικονίζει το σύμβολο της Ελλάδας και της Μεσογείου.   
ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΣΤΟΝ ΤΣΙΠΡΑ
Μπορεί ο διάδοχος στην προεδρία του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελος Βενιζέλος να βρήκε δίαυλο συνεργασίας και επικοινωνίας με τον Αντώνη Σαμαρά ωστόσο ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται να συμπίπτει στην τέχνη με τον Γιώργο Παπανδρέου. Επέλεξε μαζί με τον αρμόδιο επιμελητή της βουλής δύο πίνακες και ένα γλυπτό για να κοσμούν  το γραφείο του.
Ο εντυπωσιακότερος και μεγαλύτερος είναι ένας μεγάλος κόκκινος καμβάς. Είναι πίνακας του Θεόδωρου Στάμου από την σειρά «ατέρμονα πεδία». Ο Γιώργος Παπανδρέου είχε τους « δελφούς» σε έντονο μπλέ χρώμα ενώ αντίθετα αυτός του κ. Τσίπρα είναι σε έντονο κόκκινο από τη συλλογή « Λευκάδα» . Πίνακας που εντυπωσίασε την Ελληνίδα ευρωπαία επίτροπο Μαρία Δαμανάκη σε πρόσφατη επίσκεψη της. Γεγονός που ανάγκασε το χαμογελαστό και ικανοποιημένο πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ να της κάνει την απαραίτητη  ξενάγηση. Επίσης στο γραφείο βρίσκονται ακόμη «Το χορηγικό μνημείο του Λυσικράτους» του Νικόλα Κληρονόμου και το γλυπτό « μορφές στο χώρο» του Λάζαρου Λαμέρα.



ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΑΡΧΗΓΟΙ
 Εντυπωσιακά όσο και ιστορικά είναι τα έργα που έχουν επιλέξει και οι άλλοι αρχηγοί

Ενα τοπίο της νησιωτικής Ελλάδας - που ίσως να μην είναι τυχαίο έχει ένα δέντρο ελιάς- στολίζει το γραφείο του προέδρου του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελου Βενιζέλου. Πρόκειται για «το τοπίο της Μυτιλήνης», ένα έργο του Θόδωρου Μανωλίδη. Στον άλλο πόλο της κεντροαριστεράς στην Αγ Κωνσταντίνου «Η πεδιάδα των Φιλίππων» του Κωνσταντίνου Παρθένη κοσμεί το γραφείο του προέδρου της ΔΗΜΑΡ.

Ο «Πειραιάς» του Μιχάλη Γεωργά στολίζει το γραφείο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ, ενώ το «Κλαδί ελιάς» του Αχιλλέα Δρούγκα έχει επιλεγεί για το γραφείο του προέδρου των Ανεξάρτητων Ελλήνων Πάνου Καμμένου.


Το γραφείο της Χρυσής Αυγής κοσμεί η «Αποψη της Αθήνας» του Σπύρου Βασιλείου.

Εξω από το γραφείο του προέδρου της Βουλής, συναντά κανείς το «Λιμάνι του Χέλσινγκερ» του Ιωάννη Αλταμούρα, ενώ στο γραφείο του κ. Μεϊμαράκη δεσπόζουν  «Οι στύλοι του Ολυμπίου Διός μία καλοκαιρινή μέρα από την Αγία Φωτεινή» του Ηλία Δεκουλάκου.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου