Πέμπτη 25 Νοεμβρίου 2010

ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΠΤΩΧΕΥΣΗ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΩΝ ΜΜΕ

ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΡΑΚΟΥΣΗΣ
Τα εν οίκω μη εν δήμω έλεγαν οι πρόγονοί μας, αλλά εδώ που έχουμε φθάσει, με την οικονομική κρίση να βαθαίνει και να παίρνει πρωτοφανείς διαστάσεις στον χώρο του Τύπου, δεν έχουν νόημα η σιωπή και το κρυφτούλι. Δεν ταιριάζουν στη φύση του επαγγέλματος, δεν περιποιούν τιμή, ούτε μας πρέπουν.
Κακά τα ψέματα, αλλά η οικονομική θέση των μέσων ενημέρωσης χειροτερεύει ημέρα με την ημέρα. Τα διαφημιστικά έσοδα στον ημερήσιο Τύπο έχουν εκμηδενισθεί και στον κυριακάτικο έχουν περιορισθεί σε επίπεδα Αυγούστου. Και μαζί οι κυκλοφορίες βαίνουν φθίνουσες, επηρεαζόμενες βαθύτατα και από την υπερανάπτυξη των ιντερνετικών μέσων ενημέρωσης.

Το κοινό των ημερήσιων εφημερίδων είναι σήμερα γηρασμένο, η ηλικιακή του σύνθεση αρχίζει από την τέταρτη δεκαετία και από εκεί και κάτω ψάχνει κανείς με τα κιάλια να βρει αναγνώστη χάρτινης εφημερίδας.

Αντιστοίχως, η κάμψη της διαφήμισης πλήττει βαθύτατα τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, έχει φέρει σε εξαιρετικά δυσχερή οικονομική θέση ακόμη και τους ισχυρότερους των τηλεοπτικών σταθμών που μέχρι πρότινος απολάμβαναν σημαντικά έσοδα και κέρδη.

Τα ραδιόφωνα έχουν προ πολλού περιθωριοποιηθεί και μετακινηθεί από τη ζώνη της ενημέρωσης στη φθηνότερη και αποδοτικότερη της μουσικής. Και ο νέος κύκλος της γρήγορης ιντερνετικής ενημέρωσης ζει τον νεανικό ενθουσιασμό και πληθωρισμό της, κυριαρχείται από πλήθος επιλογών που κατατέμνουν την αγορά και δεν επιτρέπουν ακόμη έσοδα ικανοποιητικά και ευκαιρίες μαζικής απασχόλησης.

Ο κλάδος συνολικά είναι υπερχρεωμένος, οφείλει σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ στις επίσης κλονισμένες από την κρίση τράπεζες, οι οποίες παλεύουν για τη δική τους επιβίωση και δεν έχουν περιθώρια χορήγησης νέων επισφαλών χρηματοδοτήσεων.

Με άλλα λόγια, λεφτά δεν υπάρχουν, τα νούμερα δεν βγαίνουν, η εξίσωση δεν λύνεται.

Ο Τύπος και συνολικά τα ΜΜΕ θα εισέλθουν ή καλύτερα έχουν ήδη εισέλθει σε φάση πρωτοφανούς κρίσης, η οποία δεν μπορεί παρά να φέρει ανατροπές και μεγάλες αλλαγές. Η αναδιάρθρωση είναι νομοτελειακή και θα επέλθει. Το ζήτημα είναι να γίνει οργανωμένα, κατά το δυνατόν ομαλά, με τα λιγότερα δυνατά θύματα. Το τοπίο θα αλλάξει, τα μέσα ενημέρωσης επίσης θα αλλάξουν, άλλα θα κλείσουν και άλλα θα γεννηθούν.

Ωστόσο, στη μετά την κρίση και την αναδιάρθρωση εποχή το αγαθό της ενημέρωσης θα υπεραναπτυχθεί, θα παίζει ολοένα σημαντικότερο ρόλο στη ζωή των ανθρώπων και η δημοσιογραφία θα ενισχυθεί και θα κερδίσει.

Χρέος των επαγγελματιών δημοσιογράφων είναι να την αναγεννήσουν ξεπερνώντας της αυτολογοκρισίας τα τείχη και της εξουσίας τις θωπείες...

AΠΟ ΤΟ ΒΗΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου