Οι νέες αυτές προσπάθειες ωστόσο, έχουν «χτιστεί» σε εντελώς διαφορετικές βάσεις από ότι στο παρελθόν, με μικρότερο λειτουργικό κόστος, περισσότερη ευελιξία στρατηγικών κινήσεων, μηδενική στήριξη από τραπεζικά δάνεια, αλλά και περισσότερη ποιότητα και ουσία. Έτσι είναι περισσότερο ανθεκτικά στην κρίση, χωρίς αυτό να σημαίνει όμως ότι είναι και άτρωτα. Μια άλλη εκτίμηση που επισημάνθηκε στο Marketing Week κατά τη διάρκεια του ρεπορτάζ, αφορά στο γεγονός πως όταν η οικονομική κρίση άρχισε να εμφανίζεται δειλά-δειλά και στην Ελλάδα, εκτιμήθηκε ως απόρροια της διεθνούς κρίσης και όχι των χρόνιων δυσλειτουργιών και παραδοξολογιών της ελληνικής αγοράς. «Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα τα εμπορικά τμήματα των μέσων να αντιδράσουν στην κρίση με λάθος τρόπο, προς λάθος κατεύθυνση, σπασμωδικά και επιλεκτικά» αναφέρουν ανώτερα στελέχη της τηλεόρασης.
Τα digital mediaΌσο η κρίση βαθαίνει, η τηλεθέαση αυξάνεται. Σύμφωνα με στοιχεία ερευνών και μετρήσεων την διετία 2009-2010 η «κατανάλωση τηλεόρασης» αυξήθηκε κατά 8%, αύξηση όμως που προέκυψε από την αυξημένη τηλεθέαση των ηλικιών άνω των 45 ετών, ενώ η αύξηση της τηλεθέασης από τα νεαρότερα κοινά ήταν οριακή. Κι αυτό γιατί από τη στιγμή που η εικόνα άρχισε να μεταδίδεται και από άλλες πλατφόρμες, όπως π.χ στο διαδίκτυο, στα tablets, στα smartphones, τα νεανικά κοινά που είναι απόλυτα εξοικειωμένα με τα digital media, «παραμέλησαν» εν μέρει την τηλεόραση και στράφηκαν σε αυτά, άλλοτε συμπληρωματικά και άλλοτε σε ευρεία κλίμακα.
Περικοπές, περικοπές, περικοπές Oι τηλεοπτικοί σταθμοί βρέθηκαν αντιμέτωποι με σοβαρά οικονομικά προβλήματα, τα οποία δημιουργήθηκαν από τα μειωμένα διαφημιστικά έσοδα, τα υψηλά κόστη λειτουργίας τους, αλλά και τον υψηλό τραπεζικό δανεισμό. Έτσι, προχώρησαν ως πρώτη κίνηση στη μείωση του κόστους πραγράμματος και παράλληλα στη μείωση του μισθολογικού τους κόστους, κατά 10 και 15% κατά μέσο όρο.
Για τους μισθούς κάτω των 1400 ευρώ οι μειώσεις ήταν μικρότερες, ενώ για τους υψηλόμισθους έφθασαν σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και στο 40-50%. Σύμφωνα με υπολογισμούς, στους 5 μεγάλους τηλεοπτικούς σταθμούς εργάζονταν προ κρίσης περίπου 3000 εργαζόμενοι, ενώ με την έναρξη της κρίσης απολύθηκαν περί τους 400, που μαζί με τους 650 του Alter ξεπερνούν τους 1000 συνολικά. Με άλλα λόγια το 1/3 των εργαζομένων στα τηλεοπτικά κανάλια έχουν αποχωρήσει από αυτά, από το 2008 μέχρι σήμερα.
Συνέργειες και συνεργασίεςΣημείο σταθμός στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης είναι και το πέρασμα από το αναλογικό σήμα στο ψηφιακό, διαδικασία που αυτή την περίοδο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Στο πλαίσιο αυτής της μετάβασης, οι ιδιωτικοί σταθμοί πανελλήνιας εμβέλειας δημιούργησαν την Digea, η οποία χειρίζεται την όλη διαδικασία. Πέραν τούτου, και λόγω των οικονομικών προβλημάτων, υπήρξαν και περαιτέρω συνέργειες των καναλιών, οι οποίες όμως σταματούν σε επίπεδο τεχνικής υποστήριξης και δεν προχώρησαν σε επίπεδο συγχωνεύσεων ή εξαγορών. Τουλάχιστον μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κάτι δεδομένο προς αυτή την κατεύθυνση, παρά το γεγονός ότι «επιδερμικές» (;) συζητήσεις έχουν γίνει.
Μειώνονται τα μέσα, μειώνεται και η πίτα Η αναστολή λειτουργίας του Alter δεν έφερε κέρδη στα άλλα κανάλια σε επίπεδο διαφημιστικής απορρόφησης, εξαιτίας της μεγάλης πτώσης της διαφήμισης σε γενικότερο επίπεδο. «Ήταν ένα σοκ για τα κανάλια αυτή η εξέλιξη, καθώς θεωρούσαν ότι κλείνοντας το Alter θα είχαν να αναμένουν έστω και λίγα επιπλέον διαφημιστικά έσοδα. Αυτό αποδείχθηκε λάθος εκτίμηση, αφού όσο μειώνονται τα μέσα, μειώνεται και η δαπάνη» ανέφερε Εμπορικός Διευθυντής ιδιωτικού καναλιού στο Marketing Week.
Όσον αφορά στο κόστος διαφήμισης, οι εκτιμήσεις της αγοράς κάνουν λόγω για περαιτέρω μείωση των εκπτώσεων από τα κανάλια, στο βαθμό που η μείωση των εσόδων τους από τη διαφήμιση συνεχίζεται.
Αυτό πάντως που προκύπτει ως γενικό συμπέρασμα είναι πως η πορεία της τηλεόρασης θα ακολουθήσει την πορεία της οικονομίας της χώρας. Εάν η τελευταία σταθεροποιηθεί, τότε και η τηλεόραση θα βρει και πάλι τις ισορροπίες της, ασφαλώς όμως σε άλλα μεγέθη, περισσότερο ορθολογικά και ρεαλιστικά και σε κάθε περίπτωση, μικρότερα. Σε αντίθετη περίπτωση, η τηλεόραση θα συνεχίσει το πτωτικό της momentum και τότε οι επιλογές των καναλιών θα είναι δύο: Είτε να συγχωνευθούν, είτε να κλείσουν.
Και επειδή το δεύτερο δεν θα γίνει εύκολα, τα κανάλια προετοιμάζονται πλέον για το πρώτο ενδεχόμενο, με το μεγάλο στοίχημα να αφορά στους όρους των συγχωνεύσεων. Σε κάθε περίπτωση όμως, σε μια τέτοια περίπτωση ακόμα και εάν οι όροι δεν είναι οι ενδεδειγμένοι για κάποια κανάλια, δεν θα υπάρχει η πολυτέλεια της ουσιαστικής διαπραγμάτευσης και οι συγχωνεύσεις θα είναι αναπόφευκτες, εάν η κατάσταση επιδεινωθεί περαιτέρω και δεν έχει προετοιμαστεί ένα Plan B.
Διαφημιστική απορρόφηση τηλεοπτικών σταθμών 2000-2006 | |||||||
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
Μega | 105,217 | 113,599 | 129,505 | 104,841 | 128,839 | 139,338 | 150,735 |
ANT1 | 99,516 | 109,700 | 125,763 | 125,164 | 132,683 | 140,009 | 123,805 |
Star | 69,119 | 61,759 | 47,612 | 56,035 | 58,250 | 59,591 | 75,592 |
Alpha | 55,201 | 53,640 | 50,573 | 58,834 | 50,482 | 60,592 | 76,221 |
Alter | 3,555 | 3,628 | 23,079 | 36,125 | 44,177 | 44,537 | 40,511 |
Σκάι | - | - | - | - | - | - | 4,981 |
Σύνολο | 352,018 | 357,224 | 393,164 | 399,456 | 436,376 | 459,982 | 503,046 |
Διαφημιστική απορρόφηση τηλεοπτικών σταθμών 2006-2012 | |||||||||||
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012* | ||||||
Μega | 187,595 | 184,593 | 153,067 | 116,612 | 96,506 | 75,272 | |||||
ANT1 | 141,952 | 112,989 | 105,407 | 102,795 | 92,037 | 70,760 | |||||
Star | 104,119 | 99,268 | 84,020 | 55,964 | 56,271 | 44,805 | |||||
Alpha | 84,775 | 90,413 | 69,580 | 60,370 | 55,633 | 43,737 | |||||
Alter | 62,347 | 63,005 | 54,891 | 39,972 | 15,998 | - | |||||
Σκάι | 18,481 | 26,407 | 26,806 | 25,688 | 24,245 | 20,778 | |||||
Σύνολο | 634,530 | 613,218 | 514,191 | 420,888 | 347,511 | 265,231 | απο το marketig week.gr |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου